A Honeymoon-hangover effektus és a vezetői elvárások


- Hol siklik félre a nagy remény és mit tehetünk ennek megakadályozására?

A párosítás nem ritka: sok esetben elégedetlen hiring manager-ekkel és elégedetlen új munkatársakkal lehet találkozni. Habár az új ember a munkahely számára mindig potenciális lehetőség, manapság senki nem lepődik meg a kölcsönös elégedetlenség hallatán. Miért van ez és mit lehet tenni?

Összegyűjtöttük és 3 nagy területre osztottuk azokat a javaslatokat, melyek tapasztalataink szerint megkönnyítik a együttműködést a vezetővel, mi több, jótékonyan hatnak a munkavállaló önbecsülésére is.

KSAOs: TUDÁS, KÉSZSÉGEK, KOMPETENCIA

 A vezetők számára az egyik, ha nem a legfontosabb, hogy felkészült munkatársakat tudjanak maguk mellett a munkahelyen: azok ídővel egyre több fogalmat sajátítsanak el, vegyék fel a tempót. Így az operatív folyamatok megismerése mellett az új belépő tegyen lépéseket a vállalati információk megszerzésének érdekében is. A vezetőknek látniuk kell, hogy az új ember kellő ütemben bővül vállalati ismeretekkel. Az első hónapokat követően már ne legyen zavarba hozható.
Proaktív betanulás. Az információ ritkán érkezik magától. Onboarding program ide vagy oda, kiemelkedően fontos keresni önállóan azokat az embereket, tananyagokat, melyektől tanulni lehet az első időszakban. A szervezeti viselkedést tanulmányozó kutatások erre úgy is hivatkoznak, mint “information seeking behaviour“ vagy “information acquisition”1. A mindennapi tapasztalatban meglátszik a különbség a között, aki aktívan keresi a tanulás lehetőségeit, és a között, aki várta, hogy betanítsák.


Job enlargement: már az elején? Felgyorsíthatja a folyamatok és a más részlegek megismerését, ha az új munkavállaló jelentkezik olyan feladatra, mely nem feltétlenül jelenik meg a munkaköri leírásában. Az sem baj, ha mindezt magától találja meg. Szerencsés, ha a tevékenység szorosan kapcsolódik a mindennapi feladataihoz, de ha nem, abból is sok ismeretre tehet szert.
External knowledge source - több szinten is. Új ember új tudással egyenlő a vállalat számára. Ezen felül azonban a szervezet eszköztára folyamatosan gazdagítható kívülről modellezett módszerekkel, technikákkal, amennyiben azok a rendelkezésre álló erőforrásokkal fenntarthatók. Így ha ez még nem a munkaköri leírás része, ne féljen az új munkavállaló kitekinteni és megosztani csapatával piacon már működő eljárásokat, sőt: a munkáltatók jó része pont erre vár.

ATTITŰD

Minden rossz forrása: Mikromenedzsment. “Jobb utólag elnézést kérni, mint döntésre várni”- Ez a jelmondat sok esetben igaz lehet, vagyis a legtöbb vezetőnek nem lesz ideje minden apró kérdésben segíteni. Mikromenedzselés helyett preferálják, ha a munkavállaló önállóan dolgozik, és a fontos döntési pontoknál fordul csak a vezetőhöz, előkészített tervvel és javaslatokkal. Ehhez természetesen először be kell tanulnia az új embernek, ami visszavezet bennünket a KSAOs: Tudás, készségek, kompetencia részhez.


A jó szomszéd. Sokan gondolkodnak a vállalatoknál “silókban”, ahelyett, hogy keresnék az együttműködés lehetőségeit szervezeten belül. A más csapatokkal, társosztályokkal való közös munka megújítása azonban nem várt fordulatokat hozhat produktivitásban a szervezet egészére nézve is. Ha az új kolléga körbenéz és megvizsgálja a csapatán belüli munkafolyamatokat, találhat olyan pontokat, ahol érdemes lehet szorosabbra venni az együttműködést más csapatokkal. Egyeztetést kezdeményezni közös ügyekben - a felettes tudomásával- sosem ártott még senkinek, mi több, akár az egész szervezet profitálhat belőle.

KOMMUNIKÁCIÓ

A ház teteje. Alapszabály, hogy a vezető értesüljön minden meghatározó történésről. Éppen ezért fontos kezdeményezések, változások csak a vezető tudtával, a vezetőn keresztül mehetnek végbe. Ilyen esetekben ne akarjon a munkavállaló hősködni. Egyeztessen a felettesével, és ha javaslata kivitelezhető, együtt fognak tudni lépni az ügyben.

ÖSSZEGZÉS

Minden munkahely, csak úgy, mint minden egyén, más és más. A szövegben néhány támpontként szolgáló gondolat került összegzésre. Személyre és helyzetre szabott tanácsadásért, mely lehetőséget ad az egyén és a kontextus feltérképezésére, forduljon tanácsadó szakembereinkhez.

1Saks, A.M. & Ashforth, B.E. (1997b). Socialization tactics and newcomer information acquisition. International Journal of Selection and Assessment, 5(1), 48-61.